یکی از خطوط مشی اصلی سیاست داخلی روسیه ایجاد زمینه های مناسب برای تربیت جوانان به شکلی سیستماتیک، است.

یکی از خطوط مشی اصلی سیاست داخلی روسیه ایجاد زمینه های مناسب برای تربیت جوانان به شکلی سیستماتیک، است. بر همین اساس، آژانس فدرال امور جوانان روسیه مجموعه اقداماتی برای تربیت عرق میهن­پرستانه، وفاداری به میهن و آمادگی برای دفاع و پاسداری از سرزمین مادری اتخاذ کرده است. وظیفه اصلی برای اجرای این سیاست­ها بر عهده سازمان دولتی «مرکز پرورش فکری و میهن پرستی کودکان و نوجوانان روسیه» است.

مسئولین و دولتمردان فدراسیون روسیه بر این عقیده هستند که در شرایط کنونی موضوع تربیت نسل جدید و جوانان کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. عشق و توجه به میهن و زادگاه در رشد اجتماعی، معنوی، اخلاقی و جسمانی تک تک افراد جامعه اهمیت دارد.

موضوع عرق ملی در اسناد استراتژیک فدراسیون روسیه، در برنامه­های دولت و همچنین بیانات رییس جمهور ولادیمیر پوتین بارها تکرار شده و بر اهمیت تربیت عرق میهن پرستی در میان نسل جدید تاکید شده است. تغییرات در زندگی اجتماعی – اقتصادی کشور از یک طرف و شرایط ژئوپولتیکی دنیای امروز از طرف دیگر باعث شده که ارگان­های اجرایی دولت در عملیاتی ساختن سیاست­های جوانان، تربیت نسل جدید برای پاسداری از کشور و چشم انداز زندگی این گروه در آینده احساس مسئولیت بیشتری کنند. بر همین اساس برنامه­هایی توسط دولت تدوین و تنظیم شده که اهم آن به شرح زیر است:

سازما­ندهی برنامه­های مختلف در سراسر روسیه و در سطوح مختلف (سراسری روسیه و بین المللی) که از جمله آنها دعوت به کار داوطلبانه در جریان سالگرد ۷۰ سالگی جنگ بزرگ میهنی و پیروزی بر آلمان فاشیست بود. ۸۰۰۰ جوان داوطلب از ۸۵ منطقه فدراسیون روسیه در برگزاری این جشن بزرگ حضور فعال داشتند؛ سازماندهی و برگزاری طرح­ «عرق ملی: فرمت نوین»، نشست بین المللی «تَورید» در راستای تربیت عرق ملی در جوانان، سازماندهی و برگزاری جشن قهرمانان امروز «افتخار روسیه»، برگزاری نشست جوانان آماده «یک هزار شهر» و ... از دیگر اقدامات نهادهای دولتی در این راستاست.

اسناد و لوایحی که در راستای پیشبرد این سیاست تنظیم و تدوین شده­اند:

-          لایحه قانونی توجه به رزمندگان سابق؛

-          لایحه قانونی جاودان ساختن یاد کشته شدگان در دفاع از میهن؛

-          لایحه قانونی خدمت نظام؛

-          لایحه قانونی روزهای تاریخی و مهم دفاع از سرزمین روسیه؛

-         لایحه قانونی «جاودانه ساختن یادبود پیروزی مردم شوروی در جنگ جهانی دوم (۱۹۴۵-۱۹۴۱)؛

-         فرمان رییس جمهور در خصوص «جاودانه ساختن یاد کشته شدگان در دفاع از میهن»؛

-         لایحه قانونی «اتحادیه­های نظامی – میهن پرستانه جوانان و کودکان»؛

-         لایحه قانونی «آماده ساختن شهروندان فدراسیون روسیه برای خدمت نظام وظیفه»؛

-         برنامه­های دولت برای «تربیت عرق میهن­پرستی در شهروندان طی سال­های ۲۰۱۵-۲۰۱۱»؛

-         نظریه سیستم فدرال برای ترویج اهمیت خدمت نظام وظیفه تا سال ۲۰۲۰؛

-         برنامه آماده سازی شهروندان جهت خدمت در نیروهای نظامی فدراسیون روسیه.

طبق آمار آژانس فدرال امور جوانان، در سال ۲۰۱۴ ده­ها برنامه مختلف به صورت سراسری در فدراسیون روسیه و صدها برنامه بین­منطقه­ای و منطقه­ای با حضور نمایندگان تمام مناطق کشور برگزار شد. به دستور وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه، ده­ها هزار دانش­آموز از موزه افتخارات روسیه در جنگ بازدید کردند؛ مسابقه سراسری «تو را دوست دارم، روسیه!» به اشکال مختلف در واحدهای فدرال برگزار شده و مرحله نهایی آن در مسکو به اجرا درآمد.

در سال ۲۰۱۴ با همکاری موزه معاصر روسیه و خبرگزاری «ریانووستی» فضایی دوستانه برای بحث و مناظره اجتماعی تشکیل شد که جوانان نیز در کنار کارشناسان خبره به بحث و گفتگو در حوزه تربیت عرق میهن­پرستی در بین جوانان نشستند. در برنامه­ای دیگر زیر عنوان «روسیه – مایه افتخار من» بیش از ۶۰۰ جوان از مناطق مختلف استعدادها و توانایی­های خود را به معرض نمایش گذاشتند.

وزارت علوم فدراسیون روسیه، وزارت فرهنگ، وزارت دفاع و دانشگاه دولتی «مرکز نظامی، تاریخی – فرهنگی وابسته به دولت فدراسیون روسیه»، انجمن نظامی – تاریخی روسی و اتحادیه جنبش­های اجتماعی جاودان سازی یاد کشته شدگان دفاع از میهن برای عملی ساختن این تصمیم مهم دولت با یکدیگر متحد شده­اند.

منبع: سایت آژانس فدرال امور جوانان

http://www.fadm.gov.ru/directions/patrioticheskoe-vospitanie/

کد خبر 2405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =